Stut Theater

Supervrouw

Postbus 51 vertelde het zo mooi: ‘Weer gaan leren? Weer gaan werken? Dat is wat voor mij!’ En de vrouwen, de moeders, gingen weer aan de slag. Ze gingen zelf voor hun inkomen zorgen. Ze wilden onafhankelijk zijn, zelf wat betekenen in het leven. Nu, een aar jaar later, hebben die vrouwen werk, als tekstverwerkster, lokettiste, kassière of serveerster. En thuis doen zij ‘de late dienst’: de kinderen en het huishouden.

r

Je vraagt je af hoe ze dit volhouden. Het lijkt een kunststukje, een circusact die ze opvoeren. Tot het koord knapt.
r
rrDe supervrouwen zijn goochelaars geworden die van de éne naar de andere kant moeten rennen om de boel draaiende te houden. Hebben die vrouwen hier echt wat mee gewonnen? Ze zijn trots op wat ze bereikt hebben en ze voelen zich minder afhankelijk. Maar ze hebben ook moeten inleveren. Het leven is er niet eenvoudiger op geworden. Zouden ze het weer doen als ze mochten kiezen?

r

"M’n man zei: ‘Jij werken? Dat hoeft toch helemaal niet? Nou je mag, als ik er maar niets van merk’. En ik wil dat de mensen zeggen: ‘Aan haar huis en de kinderen kun je niet zien dat ze werkt’."
r

r

In Supervrouw laten drie herintredende vrouwen zien wat het voor hen betekent om weer te werken. Drie arbeidersvrouwen die zijn gaan leren om wat te worden. Alle drie waren ze huisvrouw en moeder. Nu zijn ze ook nog pedicure, administratief medewerkster en conductrice.
r
rrZij laten zien hoe familie, buurt, man en kinderen reageren. Maar ook hoe ze er zelf over denken: De moeite die het kost en de voldoening die het geeft.

Tekst Jos Bours
Regie en decor Berthold Gunster
Spelers Henny Beurze(circusdirecteur), Elianne van Donselaar(Madame Senza Fine), Janita Wagner(La Donna Nera), Nico Arlar(man uit publiek)
Regie assistentie Conrad Heipke
Muziekcomposities en arrangementen Jos Hoes
Orkest Dolorum-Gideon Kersten, Klarinet-Marlene van Poeijer, Hoorn-Karolien van Gent, Trombone-Michiel Slaats, Trompet-Frank Agricola, tenorsax-Marilene Dols, altsax- Cisca Poldervaart, sopraansax-Marja Dijkstra, contrabas-Floor Smulders
Zang en stem training Inken Gartner
Decorbouw Dok-dekorbouw, Chris van den Berg
Lichttechniek en ontwerp Jos Hoes, Joop Nolles
Productie Edwin Schipper
Aquisitie Anne Roos
Zakelijke leiding en publiciteit Annemargreet Dwarshuis
Fotografie Sijmen Hendriks
Grafische vormgeving S&I-Rense Das, Anja Pleit
Druk Primavera, Amsterdam

Speeldata

Wanneer Tijd Locatie Prijs Overig
19930331 31-03-1993 00:00 Buurthuis Daalsedijk
19930403 03-04-1993 00:00 Academietheater, Utrecht
Première
19930404 04-04-1993 00:00 Academietheater, Utrecht
19930507 07-05-1993 00:00 De Boog, Overvecht, Utrecht
19930508 08-05-1993 00:00 Bokkie, Utrecht
19930511 11-05-1993 00:00 De Trefhorst
19930515 15-05-1993 00:00 Oudwijk, Utrecht
19930518 18-05-1993 00:00 Makosa, Utrecht
19930527 27-05-1993 00:00 De Spil
19930603 03-06-1993 00:00 De Jutter
19930604 04-06-1993 00:00 MBO Grafische Vakken, Utrecht
19930610 10-06-1993 00:00 Einsteindreef, Utrecht
19930611 11-06-1993 00:00 Ravalijn
19930617 17-06-1993 00:00 Musketon
19930618 18-06-1993 00:00 Buurthuis Ons Ondiep
19930622 22-06-1993 00:00 Buurthuis Wijk C
19930623 23-06-1993 00:00 Buurthuis Transvaal
19930928 28-09-1993 00:00 De Laagte
19931027 27-10-1993 00:00 De Kooi
19931029 29-10-1993 00:00 St. Welzijn
19931104 04-11-1993 00:00 Vrouwenraad, De Hoeksteen
19931116 16-11-1993 00:00 St. Raster/ Aanzet/ De Horst
19931220 20-12-1993 00:00 Stadsschouwburg
19931221 21-12-1993 00:00 Hogeschool de Horst
19940308 08-03-1994 00:00 Trefhorst
19940310 10-03-1994 00:00 De Boere, Vrouwenraad
19940311 11-03-1994 00:00 Makosa